tisdag 13 maj 2014

Maj - tvättutmaningen

För att klara maj månads utmaning ska man se över sitt tvättande. Jag var på väg att ge upp innan jag börjat. Minska tvättarna med 20%! Jag som knappt tvättar mina egna kläder och lakan bara när de är riktigt nödvändigt och tre barn som smutsar ner sig och mitt i värsta pollenutbrottet på många år.
 
Här är i alla fall utmaningen.
 
1. Minska antalet tvättar som görs i hushållet under en normal månad med 20 %. Försök räkna ut vad du tror är en genomsnittlig månad och dra av 20 %, om du bloggar får du gärna skriva ut nu i början vad du tror det landar på.
 
Jag tror vi tvättar mellan 20 och 25 maskiner varje månad. För att ha någon möjlighet alls att klara utmaningen så kör vi på det högre antalet. Vi ska alltså ner till max 17 maskiner under maj månad. (Hur ska det gå?)
 
2. Bara tvätta fulla maskiner
 
Ja ska de ner till 17 st så lär de få vara fulla.
 
3. Byr till miljövänligt tvättmedel, och se till att det är fritt från fosfater, zeoliter och EDTA.
 
Tja miljövänligt tvättmedel har vi sen 80-talet. Är man uppfödd med en förälder som är aktiv i naturskyddsföreningen har man inget val liksom.
 
4.Använd inte sköljmedel, om man behöver något som mjukar upp kan man använda en liten, liten mängd ättika i stället 
 
Sköljmedel har jag aldrig använt förutom till enstaka plagg i syntet när jag var ung.
 
5.Undvik kemtvätt helt
 
Har aldrig kemtvättat nått. Tål det inte vatten blir det förstört ändå...
 
6.Kolla upp vilken hårdhet ditt vatten har och se till att dosera rätt därefter.
 
Jag bor i Uppsala där vattnet är hårt men för nått år sen fick vi kommunal avhärdning (HURRA!) så nu är vattnet medelhårt (8 på den tyska skalan).
 
7. Undvika torktumlaren och luftorka tvätten inne eller ute.
 
Vi använder torktumlare och torkstuga när vi har stortvätt och tvättar alla lakan och handdukar i tvättstugan. Annars hinner inte allt torka. Det blir kanske fem gånger om året även om min ambition är att det ska bli lite oftare. Däremellan tvättas lakan och handdukar vid skriande behov i vår lilla tvättmaskin. Vi har ganska skitiga vanor helt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar