fredag 7 mars 2014

Planeringen av sommaren vållar huvudbry

Jag har ingen aning om hur jag ska göra. Jag har en lista på kläder jag behöver till sommaren. En på sådant jag vill sy. Jag har en hög med tyger som verkligen gör sig till sommarkläder men ingen aning om vad jag ska sy av dem...

Jag skulle lätt kunna fixa en plan på 20 plagg men det är helt orealistiskt att sy mer än 6. Jag har inte tid. Jag behöver inte så många nya plagg den här sommaren.

Mina listor ser ut så här

Jag behöver:

Vita blusar / skjortor - tyg finns faktiskt hemma...
Ljusa blusar
Röd byxkjol
Shorts

Jag vill sy:

Anna-klänning i rött eller grönt lintyg
Klänning med "origamivikning" över bysten
En grön klänning i samma mönster som min svartvita men med kort ärm och krage. Har inte hunnit blogga om den märker jag :-) Måste bli bättre på att fota det jag syr!
En paperbag-klänning i tunt lintyg

Jag har tyg:

Två fina linnetyg i oblekt (älskar kvalitén men inte färgen)
Ett tunt bomullstyg i rött/lila med stora medaljonger på smal bredd. Har några meter men mönsterpassningen blir svår.
Ett fantastiskt liberty-tyg (cotton lawn) i ljusgrönt och rosa på ljus botten ca 2 m

Alltså. Jag behöver nog färga nått av mina linnetyger så att de passar till en Anna kanske. Skulle kanske kunna använda lin i byxkjolen också. Men på det hela taget har jag mycket planeringsjobb att göra innan jag blir klar nog att presentera an plan. Och jag vill gärna känna mig säker på att det är rätt saker jag bestämmer mig för att sy för annars blir det ännu svårare att hålla sig till planen och inte fransa ut och sy annat istället.

Begränsningar är tid, pengar och poäng. Målet ska vara att känna mig glad åt det jag ska sy och köpa så lite som möjligt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar