onsdag 19 mars 2014

I pausen...

Colorbrick Quilt!

Har jag ägnat mig åt att sy raksöm. Mitt yngsta fick ju ett sovtäcke med ullstoppning. Mitt näst yngsta vill också ha... (Jag med och min mor likaså.)

Planeringen av lapparnas placering gjorde jag på ett lakan. Perfekt. Bara att rulla ihop för undanplockning. Dessutom skulle det vara vitt linne mellan alla dessa färgglada karameller till tyger.

Barnet i fråga låg sjuk i soffan och pratade om sina favoriter. Det turkosblå med rosa blommor är först i den långa raden. Jag tror hon gillade vart enda ett.

Mönstret är enkelt men inte min egen idé. Jag följer en sew-along hos Stitched in Color. Den är sedan länge avslutad men jag gillar det här täcket så himla mycket.
Närbild på lapparna som blivit över... Jag har valt fler tyger än man behöver enligt mönstret så jag har flera "tegelstenar" över.

Lillasyster som just fått ett täcke vill ha ett till av dessa lappar.

Mellan varje stor lapp är det vit linnedamast från en gammal duk. Vi använder inte så ofta vita dukar på borden så barnfamilj vi är. Nu får den här ett nytt liv och den vita bakgrunden lyfter ytterligare fram de ljusa färgerna.

Mycket nöjd nu. Kommer säkert att tycka annorlunda när det blir smutsigt :-)

Täcket ska bli fem rutor brett och 11 rader högt. Här är det två rader kvar att sy fast. Det ska ge ett täcke som är ungefär 135*175 cm och därmed passa perfekt med de färdigkippta bitarna av quiltvadd (140*180) i texelull som Filtmakeriet i Kilafors säljer.

Jag använde deras vadd till det lilla täcket och det är tunt, följsamt och lagom för varmblodiga ungar. Om, när, jag syr ett täcke till mig själv blir det med antingen dubbla lager eller med kardflor som stoppning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar