måndag 20 januari 2014

Garderobsgenomgång

Nu ska det bli slut med sy bara för nöjesskull. Eller snarare ska det bli ännu mer genomtänkt sömnad. Jag började i slutet av sommaren att göra SWAPar. SWAP står för Sew with a plan. Alltså planerade jag min sömnad i en minikollektion till hösten. Det gick strålande. Planen skrev sig själv och sömnaden gick bra.

Så här såg höstplanen ut:





Lite överambitiös som vanligt. Men det blev en kjol, ett par byxor, två svarta Alma-blusar varav en med vit krage, en trikåtopp och en stickad tröja. Klänningarna och den svarta stickade koftan överfördes till vinterplanen.

Av vinterns plan blev bara den smårutiga klänningen och den stickade koftan klara. Helt enkelt pga. en liten elak fästing.



Men om alla dessa plagg blivit klara hade jag de facto ökat min klädkonsumtion radikalt. Men detta har fått mig att inse att jag gillar att klä mig i andra plagg än de jag helst syr och att min garderob är full av plagg jag älskar men inte använder. Så vill jag inte ha det. Jag vill att där ska hänga plagg jag älskar, använder och sliter ut. Och jag vill att det jag syr och stickar är sånt jag verkligen har användning för. Så i år ska jag försöka tänka på min garderob som en helhet. Det ska fungera, utan att bli tråkigt och jag ska inte ha plagg som kan vara bra att ha... Och jag ska försöka lära mig att planera utan att sy för många nya plagg. En SWAP ska innehålla 6 plagg, varav ett ytterplagg, men mina ovan innehåller många fler och inga ytterplagg (visserligen för att jag inte behöver nya ytterplagg men då borde det ju bara vara fem plagg). Jag måste begränsa mig. Bara de plagg som verkligen passar in får i fortsättningen komma med. Och bara mönster jag åtminstone provsytt innan. Och jag ska sätta upp gränser för hur många plagg jag ska ha i min garderob. Jag har blusar jag bara använder om allt annat är ostruket och några som bara hänger där. Bort med det.

Snart ska jag göra en vårplan. Den ska vara liten. Det ska gå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar