torsdag 27 september 2007

Bebis kommer få kämpa!


Om mitt kommande barn ska hinna använda alla sina kläder kommer hän att få kämpa! Har sytt en liten brun lekdräkt med röda kantningar. Snabbt gick det också! Och den här gången blev jag nöjd på en gång. Kantningarna är lite bredare än jag vanligtvis gör. Ville ha lite mer rött till allt det bruna. Synd att man måste ha så många tryckknappar till sånna här dräkter för annars skulle jag nog kunna sy hur många som helst. Det går väldigt lite tyg och är roligt att sy!
Jag är faktiskt väldigt nöjd med denna dräkt. Blir glad när jag ser den så den får fortsätta ligga framme och har inte hamnat i garderobem med de andra bebiskläderna än.
Tyg: Brun velour och röd ribbtrikå till kantningarna. Prymtryckknappar - attans så dyra men bra!
Mönster: Samma som till förra lekdräkten men lite modifierat. Alltså har ritat av en köpt lekdräkt och ändrat lite. Storleken är nog ungefär 56.
Tid: 1½ timme skulle jag tro.
Annat: Jag har gjort industriavslutningar på denna dräkt och i halsen fick jag gå efter och handsy fast den på insidan då det blev väldigt knappt om tyg. Så mycket för att jag började bli bra på att sy trikåkantband :-)

6 kommentarer:

  1. Snygg! Härligt med velour!
    Har ritat ett mönster (efter en Katvig) i str 68 men inte kommit mig för att klippa och sy än. Själv hade jag tänkt S&S äppletrikå. Om den blir bra kanske jag skulle minska storleken och sy i velour?!

    SvaraRadera
  2. Förresten, Gekko, har du testat Katvigs bodysuit på Gullklumpen? Den är nämligen lite smal i modellen, kan jag tipsa om.

    SvaraRadera
  3. Jättefin! Ser mjuk och go ut. Önskar att min lilla tjej hade storlek 56 igen - det är så mysigt med de där pyttepyttekläderna.

    SvaraRadera
  4. Vilken underbar lekdräkt, brun & rött är alltid rätt :)

    SvaraRadera
  5. Men vilka fina grejer! Jag tror jag varit här förut, men vet inte om jag kommenterade då. Ser att du bor i närheten, tar du möjligen beställningar?

    Förresten alltid lika roligt att träffa på andra mammor som liksom jag är enastående och inte ser det som någon nackdel:)

    SvaraRadera
  6. Kantbands avslutning är när man viker in även tyget på baksidan och får en fin (huäm om man är nogrannare än jag) baksida också.

    Industriavslutning är när man viker bandet på framsidan och syr sedan en tvillingsöm på framsidan och klipper bort överflödigt tyg på baksidan. På baksidan får man alltså en ´rå´kant vilket inte gör nått om det är trikå eftersom det inte repar sig.

    SvaraRadera