tisdag 18 februari 2014

Intensiv helg

Oh vilken helg!

Syfestival! Trevliga människor! Fina tyg, vackra garn och symaskiner. Jag är just nu kär i en Bernina för 29500:- Gissa om jag har råd?

Så här är det. Jag syr på en Janome. Den är nu snart 8 år gammal. Den fungerar fortfarande utmärkt. Förutom att knapphålen inte blir perfekta varje gång och att pressarfotstrycket inte går att justera. Två småsaker. Sen önskar jag mig en maskin med större utrymme för att kunna sticka täcken på maskin.

Här är de, mina nuvarande maskiner:



Jaha, små saker som kostar mycket pengar om man vill upp i kvalité samtidigt. Så när jag provsydde maskiner på Syfestivalen så handlade det inte om att köpa ny maskin nu. Inte ens om ett realistiskt köp i framtiden, utan bara om vad jag vill ha. Pressarfotstrycket gör att de billigare maskinerna inte blir ett alternativ. Frihandsquiltnings möjligheten kostar 5000. Det extra utrymmet kostar 10000 extra.

Nåja. Om två år kanske jag har lyckats spara ihop de pengarna på nått sätt. När jag köpte min Janome hade jag bara ett barn och behövde ny maskin bums. De två gamla Singer jag hade började sjunga på absolut sista versen. Jag köpte en maskin och lovade mig själv att den skulle hålla fem år sen skulle jag köpa en ny om den började krångla det minsta. Efter åtta år och ingen service får jag ändå säga att jag gjorde ett bra köp. Jag är inte missnöjd men jag syr mer än någonsin. Jag vill ha bättre kvalité och jag inser att efter tio år är det nog dags att byta. Så nu blir det ett symaskinssparkonto...

När jag kom hem från Stockholm gjorde jag det med en liten säng också. Den var till min yngsta som äntligen får flytta ur spjälsängen. Överdrag till madrasser hamnade överst på sylistan helt plötsligt. Det är en utdragssäng och vi köpte ny madrass på ikea. De små extra snuttarna madrass behövde lite enkelt tvättbart tyg över sig eftersom vi inte använder dem i sängen just nu. Den gamla madrassen vi fick med får bli en kullerbyttemadrass så den behövde också nytt överdrag. Den nya sängägaren fick välja ett påslakan på Ikea som jag slaktade. Blått och grönt är inte de färger jag hade valt men jag sa att hon fick välja så nu är det så här. 


Och i fredagskväll blev jag klar med lapptäcket! Äntligen! Det har nu flyttat in i den nya lilla sängen.



Och till sist har jag fått ändan ur och sytt fast linning och fållat mina Thurlow-byxor. Nu ska jag bara beställa byxhakar så jag kan knäppa dem också. Nöjd? NEJ! Men jag kan använda dessa byxor om inte midjan syns så mycket. Och gylfen hamnade för högt och jag orkar inte sprätta... Och jag kan inte riktigt bestämma mig för om det är byxorna som är fel i passform eller om det är det faktum att i byxor syns alla de småsaker jag inte gillar med min kropsform som bäst. Tjocka lår och stora rumpor syns inte lika bra i klänning och kjol.




Men jag kommer inte ifrån att jag tänker på min mormor varje gång jag provar dessa byxor. Hon hade varit så nöjd om hon hittat det här paret på Tempo när hon handlade. 

Vad jag fick med mig från syfestivalen hem?
Till mig blev det ett Anna-mönster, 2m ull-tyg, ca 1m vit ekotrikå och många mycket fina knappar.
Till mina barn blev det 2m + ca 1m trikå, samt 2 bitar á 30cm lapptäckestyg.

Nu ska även stora tjejen få ett lapptäcke är tanken. Och jag en Anna i kostymull. Helt utanför alla planer :-)









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar