onsdag 9 januari 2013

Nyårslöfte eller nått

Jag håller på och funderar och funderar. Jag brukar sätta upp någonsorts mål inför varje år. Att lära mig nått nytt. Att utveckla nått jag kan. Men jag vet inte om jag vill ha nått sånt mål i år.

Jag tänker att jag vill avsluta sånt jag håller på med. Att jag vill sparka ut en del surdegar ur UFO-lådan. Att jag vill bli bättre på att inte dra igång 100 nya projekt innan jag avslutat det jag redan jobbar med. Jag är nämligen en påbörjare och inte en avslutare. Jag behöver extra motivation till att verkligen avsluta saker. Sista fållen blir inte fållad. Dragkedjan som är tråklad på plats men inte fastsydd. Stickningen som är klar förutom sista ärmen eller bara inte ihop sydd än. Nya saker drar i mig. Spännande utmaningar.

Så jag vill lova att avsluta saker. Men jag vet ju hur trist jag tycker att det är så det tar emot. Någon sorts kompromiss växer fram inom mig. Avsluta ett projekt per månad kanske. Och få ändan ur och blogga om det så det blir någon fart framåt här igen.

Men allt hänger som vanligt på yngsta barnets sömn. Och på det faktum att jag har många träningsmål som jag inte alls känner mig så ambivalent över. Springa känns mycket roligt just nu!

Nåja. Jag har i alla fall börjat på något nytt i år vad jag än snackar på om att avsluta saker. Jag har börjat leka med lappar. Så här lät det hemma hos min mamma i nyårs:

- Jag funderar på att börja med lappteknik, sa jag.
- Ett lapptäcke, sa mamma uppgivet (hon tycker jag ska sova inte sy hela nätterna).
- Nej, jag får väl börja lite mindre, sa jag.
- Ett litet lapptäcke?
- En grytlapp kanske...

Grytlappen håller just nu på att kviltas och ska sen kantas runt om. Sen blir det en lappfilt till vår urfula fotpall till soffan. Den behöver nått över sig, speciellt som liten inte har blöjor än men inte själv går på toa om man inte påminner henne... Soffan är inplastad :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar